Anbefalinger

Gruppeforløb på psykiatrisk bosted

I efteråret har vi i vores kostgruppe arbejdet med bl.a. vores kostvaner, hvordan de var før vi påbegyndte forløbet med diætist Jane. 

For mit vedkommende har forløbet haft indflydelse på mine indkøbsvaner. Før var hovedparten af indkøbene chips, slik, kage, sodavand osv. I dag er der stadig disse ting i indkøbskurven dog i meget begrænset omfang. I dag består størstedelen af indkøbene af frugt og grønt, og kødpølsen er skiftet ud med fiskepålæg. 

Før blev jeg ofte fristet af spotvarer og ”gode tilbud” i butikkerne. Der kommer stadig remoulade og mayonnaise i kurve, dog er disse nu i den fedtfattige udgave. 

Jeg har altid været meget glad for chips, jeg ville finde et alternativ, der både i konsistens og smag mindede om chips. Jeg fandt ud af, at rugbrødssnacks var et super alternativ. I dag køber jeg ikke længere rugbrødssnacks, jeg køber igen chips men slet ikke i de mængder som før. 

For mig gælder det om, ikke at købe det jeg ikke ønsker at spise. Der er ikke noget, der er forbudt, det er hyppighed og mængde, der tæller. 

Jeg troede, det var dyrere at købe frugt og grønt ift. slik og chips, men jeg er blevet klogere. 

Det er ikke kun cm og kilo, det er godt for, det ses også på blodprøverne at blodsukker og kolesteroltal falder. Det bliver nemmere at gå og stå. Motion er mange ting, det behøver ikke at være en maraton – at støvsuge, gøre rent, gå små ture, stå op, når man snakker i telefon er alt sammen med til at give en god følelse i kroppen. Man bliver glad i låget, både over at man fysisk og psykisk får det bedre, og derudover at man gør noget godt for sig selv. 

Alice